donderdag 11 april 2013

Hoe werd ik een hondengedragstherapeut?

Soms vragen mensen me: hoe ben je er eigenlijk toe gekomen om een cursus hondengedragstherapie te gaan volgen?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel: ik was mijn hond niet de baas!

Vier jaar geleden kreeg ik een schat van een pup cadeau. Een mooie abrikozenkleurige Amerikaanse Cocker Spaniël. We noemden hem Saiko en hij werd verwelkomd in ons gezin. Hij had direct mijn hart gestolen, ik was instant verliefd. Al snel bleek echter dat de kleine rakker niet alleen mijn hart stal, maar ook mijn kousen, mijn schoenen, het eten, ... En toch kon hij in mijn ogen nooit iets verkeerd doen: hij keek me dan aan met diepbedroefde ogen en ik was ervan overtuigd dat hij zich daadwerkelijk schuldig voelde over wat hij had gedaan. Dus gaf ik hem een knuffel en gingen we verder met de orde van de dag.

Maar die kleine pup werd groot en het werd snel pijnlijk duidelijk dat een Amerikaanse Cocker een torenhoog uithoudingsvermogen heeft. Wat eens zo schattig was, was nu al lang niet meer grappig. Het was niet leuk meer om steeds je sokken te moeten terugzoeken. Het was niet grappig om het vuilnis steeds opnieuw terug in de vuilniszak te moeten steken.

Saiko was, met zijn één jaar, de puppyfase al lang voorbij dus ik had geen excuses meer: dit moest gedaan zijn! Dus ging ik op zoek naar een oplossing: ik begon boeken te verslinden over puppies (veel te laat natuurlijk) en alles wat je maar kan bedenken over gedragsproblemen. Ik kocht boeken van Cesar Millan, Inge Pauwels, Hilde Quisquater en verslond ze één voor één. Maar mijn honger naar kennis bleef bestaan en ik zocht naar informatie over opleidingen tot hondengedragstherapeut. Het was beslist: ik word hondengedragstherapeut!

Een tweetal jaar geleden startte ik met de opleiding hondengedragstherapeut bij Inge Pauwels. Ik leerde er vanalles over gedragsproblemen en het gedrag van de hond. Eindelijk werd alles duidelijk en werd ik mijn hond de baas! Ik leerde begrijpen wat ik fout deed en hoe ik het kon aanpakken en ik leerde bovendien hoe ik dit alles kon uitleggen aan andere mensen.

Saiko is ondertussen een lieve, brave en zelfs gehoorzame hond geworden en we leven weer met z'n allen in harmonie samen. Ik werd ondertussen ook hondengedragstherapeut en startte mijn eigen zaak: Future Dogs - Uw hond de baas. De ervaring die ik opdeed met mijn eigen hond en de opleiding hondengedragstherapeut die ik gevolgd heb, zorgen ervoor dat geen enkel (gedrags)probleem te moeilijk is voor mij om aan te pakken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten